X-Carve owners in Scandinavia

Hi,

Welcome to Scandinavia!
Unaware of any suppliers apart from inventables and Robosavvy in the UK. When I ordered my machine a good while back the currency situation made it so that with shipping I got a better deal from the US compared with UK…

An alternative might be building some kind of an Openbuilds machine, there is a supplier of openbuilds V-slot in Denmark.

http://openbuilds.org/

Hejsan!
Jag är ute efter att köpa en x-carve.
Bor i dagsläget i Gbg, men ska flytta till Östersund. Hur mycket fick ni (i Sverige) betala för tullen?
Tacksam för svar
Elias

Hva må man regne med i frakt til norge for en xcarve?

Tullen är inte så farlig, momsen däremot… Om du köper 1000mm kit så hamnar du på säkert 20000kr innan den är framme.

Som eksempel på pris på en slik maskin til Norge. Dette er en 1000mm maskin uten mdf komponentene. De lager du heller selv her i Norge.

Resultat (i norske kroner)
Sum før fortolling 10 588,48
Toll (0 %) 0,00
Merverdiavgift (25 %) 2 647,12
Sum etter fortolling 13 235,60

I tillegg kommer det noen hundrelapper for fortolling og utlegg av moms.

Haldor @ Sandefjord.
Ikke X-Carve (dessverre) men egenprodusert CNC-fres. Makita som spindle.
Arduino / Easel for elektronikk og styring.

Tøft! Har du bilder å dele?

Jeg er keen på å bygge meg en ny fres fra bunnen av med deler fra Openbuilds.

Min er meget enkel, bygget først og fremst ment å lære meg litt om CNC som emne - så har gått enkleste, rimeligste og simpleste vei.
Mange erfaringer er gjort (og mange gjenstår!) men den er operativ, tygger aluminium så jeg er veldig fornøyd.
Det er først og fremst aluminium jeg ønsker å maskinere i. 1000mm/min, 0.1,mmDOC går fint, har frest gjennom 15mm alu. (6082-T6)

Siden bildet er tatt har jeg oppgradert X-aksen med lineære slides, kobberrørene var alt for myke. Z-aksen er også bygget om med 6mm aluplater istedet for MDF. Nema17 rundt baut, marginalt for Z-aksen med Makita så skal montere en Nema23 her. Adapterplate i 6mm alu. Spindle mounts er nå i 10mm POM.

Stilig!

Hvor kjøpte du linærføringer? Rollco?

Kan være linærføringer er feil betegnelse for mine men har brukt SBR12 & SBR16 skinne/føringer.
eBay :slight_smile: ACME T8 gjengestag for å bevege aksene.

Pokkern meg genialt å droppe mdf platene…
Er vel ikke bare bare å lage wasteboard selv vel?

Er jo gjengede huller i det hvis jeg har forstått riktig…

Hadde vært fint med et nøyaktig bord da…

Nesten nabo jo :slight_smile:

Larvik her

Wasteboard (wb) er enkelt å lage selv, gjenge-inserts kjøpte jeg på ebay. Om du skal bestille X-Carve er det mange som pga frakten dropper wb og heller kjøper mdf lokalt :slight_smile: Jeg har brukt sponplate selv.

Jeg endte opp med å legge en melamin(?) hylleplate oppå wasteboardet mitt og bruker det som wb isteden.

En mod jeg seriøst trenger å gjøre er å få lagt inn et par spenn til med 20x20 alu under wb’n for å få gjort noe med svikten i platene.

De hullene i wb bruker jeg knapt idag. Skrur heller emnet fast i melaminplaten… bare slit med alle de klampene for å holde ting fast.

Skjønner.
Jeg må nok heve maskinen fra bordet noen cm og lage et par huller i wb på ca 15x15 cm.

Jeg har endel alu bokser/emner på ca 120x65x30mm som trenger arbeid på alle kanter egentlig.
Så da må jeg senke dem ned på en måte siden maskinen ikke går høyere enn 6.5cm hvis jeg har lest riktig.

Så jeg trenger et par hull som er perfekt på linje med aksene.

Så når jeg skal jobbe med flere like så fester jeg boksen i hjørnet på hullet.
Kjører fresen, bytter boksen, kjører den på nytt osv uten å kalibrere for hver gang.

Har sendt email om å kunne få endret bestillingen.

Danmark her :slight_smile:

Får leveret den nye model inden for 14 dage.

Norge og Oslo her :slight_smile:

X-Carve 500 m/custom controllerboks
Benytter Easel, Fusion 360 og UGS.

Tilbake etter laaang pause.
Har jobbet litt med å få controller ferdig. Ikke helt i mål, men den ser ut til å funke.
Har jobbet litt med å tune maskinen. Justere vinkler og stramee/slakke hjul.

Nå driver jeg å prøvekjører litt.
Sliter med å få jobben til å stoppe for å få byttet bit.
Er det noen smarte triks for å gjøre dette?

Hei Sredna og velkommen tilbake!

Jeg pleide å eksportere en gcode fil pr verktøy jeg skulle bruke fra F360.

I disse dager eksporterer jeg stort sett .DXF filer som jeg leser inn i Estlcam og setter opp verktøybanene der.

Diver å setter sammen min grovt forsinkede maskin.

Jeg så nå at det er en annen kontakt stikkontakt til spindelen… Kan vel ikke bare bytte den ut med en løs en siden det er en sikring i den`?

Usikker på jeg forstår hva du mener…

Har du en makita eller dewalt som spindle?
Eller er det en ekte spindle ala quiet cut serien inventables selger?